Norsk

Til toppen Folkediktning
Eventyr
Norske folkeeventyr 2
Link til norske folkeeventyr.
Norske folkeeventyr 3
Her vil du finne fagstoff om folkeeventyr generelt og du vil finne linker til en samling av ulike folkeeventyr. Passer fra 6.kl. og oppover.
Norske sagn og eventyr
Her finner du ut mer om de ulike sagn og eventyrene til Asbjørnsen&Moe. Siden passer fra 5. klasse og oppover.
Til toppen Lese- og skriveinnlæring
Interaktiv lese- og skriveoplæring.
Her finner du mange oppgaver som egner seg som fellesoppgaver på smartboard eller som individuelle oppgaver for elevene ved egen PC.
Til toppen Litteratur fordelt på årstrinn
Lesehulen
"Søkemotor" i jakten på den gode bok. Velg sjanger - og velg blant forslagene. Animerte bøker med høytlesing gir deg lyst til å lese videre. Spill.
Til toppen Mediekunnskap
Biblioteknett i Norge
Dette er en interessant link. Her finner du mye spennende stoff i forhold til bibliotek og bøker. Passer fra 6. klasse og oppover.
Det mytiske biblioteket
Inne på dene siden vil du få vite mer om ulike eventyr, Åsgard, drømmenes verden og Bokheimen. Det er bare å ta seg en titt rundt om. Siden passer fra 4. klasse og oppover.
Magasinett
Dette er et elektronisk tidsskrift som legger vekt på nyheter, artikler og kommentarstoff. Siden står på nynorsk. Denne siden passer for 6. klasse og oppover.
Til toppen Norske forfattere
Ibsensenteret
Informasjons- og serviceorgan overfor norske og utenlandske Ibsenforskere og teaterarbeidere. Biografi og søkbar bibliografi.
Norske Forfattere
En meget god alfabetisk liste med norske forfattere du kan finne på Internett.
Terje Vigen av Henrik Ibsen
Handler om Henrik Ibsen som ble født og vokste opp i Skien. Historie, tradisjoner og kulturarv.
Til toppen Sagadiktning og norrøn litteratur
Sagadiktning
Her vil du finne mye nyttig stoff om sagadiktningen og norrøn litteratur. Siden passer for 7. klasse og oppover.
Til toppen Språk
Norsk språkhistorie
Her finner du historien til det norske språket, hvordan det har utviklet seg og endret seg etter som tiden har gått. Siden passer best for 8. klasse og oppover.
Ordbok i bokmål/nynorsk
Her kan du taste inn ulike ord og søke på dem i både bokmålsordboken og nynorskordboken. Passer fra 4 kl. og oppover.
Skriveregler
Her er en side der du lærer å skrive bedre og riktigere. De viktigste skrivereglene får du presentert her.
Til toppen Utenlandske forfattere
H.C. Andersen
Trenger du å vite mer om H.C.Andersen sitt forfatterskap, så kan du finne det her. Siden passer fra 5. klase og oppover.
Til toppen Øvelser
Adjektiv
Her finner du forklaring på hva adjektiver er for noe. Du vil også finne ulike øvingsoppgaver. Siden passer fra 5. klasse og oppover.
Adverb
Her kan du finne ut hva adverb er for noe. Du vil ellers finne ulike øvingsoppgaver. Siden passer for 5. klasse og oppover.
Adverbial
Her vil du finne ut mer om adverbial. Det er en test på siden. Denne siden passer for 8. klasse og oppover.
Direkte objekt
På denne siden vil du finne ut mer om direkte objekt. Det er en test på siden. Siden passer best for 8. klasse og oppover.
Indirekte objekt
Ta en titt her, om du vil vite mer om indirekte objekt. Du vil finne en test på siden. Passer best for 8. klasse og oppover.
Interjeksjoner
Hvis du lurer på hva interjeksjoner er for noe, bør du titte på denne siden. Her er det lagt ut en test. Siden passer for 5. klasse og oppover.
Konjunksjoner
Her finner du en god forklaring på hva konjunksjoner er. Det er en test på siden. Siden passer for 5. klasse og oppover.
Predikativ
Har du lyst å vite mer om predikativ, så bør du titte innom på denne siden her. Du vil finne ulike tester og eksempler. Siden passer best for 8. klasse og oppover.
Preposisjoner
Lurer du på hva preposisjoner er, så bør du ta en titt på denne siden. Du finner en test på siden til øving. Siden passer fra 5. klasse og oppover.
Pronomen
Her vil du finne en fyldig forklaring om pronomen. Du vil finne ulike øvingsoppgaver/tester. Siden passer for 5. klasse og oppover.
Ressurssider i norsk språk
Her finner dere ulike øvingsoppgaver i norsk språk. De spenner helt fra 1. klasse og opp til 10. klasse.
Ressurssider i nynorsk
Her finner dere ulike øvingsoppgaver i nynorsk. Det er oppgaver for 1. klasse og opp til og med 10. klasse.
Subjekt
På denne siden vil du på en grei måte, finne ut hva et subjekt er. Du vil finne en test på siden. Siden passer for 8. klasse og oppover.
Substantiv
Denne siden innholder en fyldig forklaring på hva substantiver er for noe. Du vil finne ulike former for øvingsoppgaver. Siden passer for 5. klasse og oppover.
Substantivets artikler
Vil du vite mer om substantivets artikler, så er dette siden for deg. Det er ingen øvingsoppgaver her. Siden passer for 6. klasse og oppover.
Tallord
Her vil du få en innføring i hva tallord er for noe. Det er ellers lagt ut en test. Siden passer for 5. klasse og oppover.
Tester for elever
Her kan elevene teste seg selv innenfor ulike emner: Rettskrivning, substantiv m.m. Passer fra mellomtrinnet og oppover.
Verb
På denne siden er det en grundig innføring om verb, og dets tider. Du vil finne ulike øvingsoppgaver på siden. Denne siden passer for 5. klasse og oppover.
Verbal
Vil du vite mer om verbalets funksjon, så bør du ta en titt på denne siden. Du vil finne en test. Siden passer for 8. klasse og oppover.